Markkinointistrategian tekemistä ei pitäisi ulkoistaa
- Maija Tahvanainen
- Jan 14, 2022
- 1 min read
Moni yritys ulkoistaa strategiatyön ja tekee käytännön markkinoinnin itse. Asian pitäisi olla juuri toisin päin. Strategiatyö pitäisi tehdä yrityksessä ja tietyt osat sen toteutuksesta ulkoistaa.
Markkinointistrategian voi tehdä vain yrityksen lähtökohdista, yrityksen tavoitteiden perusteella, ja tietyt osat siitä voi määritellä vain yritys itse. Se perustuu aina yrityksen strategiaan ja myyntitavoitteisiin. Markkinointi on tavoitteellista toimintaa, jonka avulla pyritään tekemään tuotteista houkuttelevia ja myyviä, ja saavuttamaan myynnin asettamat tavoitteet.
Markkinointistrategia ei ole ulkoinen dokumentti, jonka voi tehdä erillään yrityksen organisaatiosta.
Strategiatyönön on hyvä osallistaa yrityksen koosta riippuen henkilöitä markkinoinnin lisäksi ainakin myynnistä, pienissä yrityksissä toimitusjohtaja ja talousjohtaja, ja isommissa yrityksissä myös esimerkiksi tuotehallinnasta.

Tukea ja apua voi ostaa ulkopuolisilta, mutta se täytyy tehdä yrityksen lähtökohdista ja aina tiiviissä yhteistyössä. Markkinointistrategian tekemisen ei kuitenkaan tarvitse olla vaikeaa, ja väitämme, että jokainen yritys voi oikeilla malleilla ja työkaluilla tehdä sen itse.
Markkinointistrategian tekemisen ei tarvitse olla monimutkaista, hidasta ja kallista.
Hyvä markkinointistrategia tukee yrityksesi strategiaa ja myyntitavoitteita.
Autamme sinua tekemään markkinointistrategian yrityksellesi ja valmennamme samalla sinut tekemään strategian itse.
Comments